19.30
Erwin Schulhoff H.M.S. Royal Oaks. Jazzové oratorium na text Otto Rombacha pro recitátora, jazzového pěvce, smíšený sbor a jazzový orchestr (úprava pro komorní obsazení Frank Engel)
Erwin Schulhoff H.M.S. Royal Oaks. Jazzové oratorium na text Otto Rombacha pro recitátora, jazzového pěvce, smíšený sbor a jazzový orchestr (úprava pro komorní obsazení Frank Engel)
Jazzové oratorium H.M.S. Royal Oaks napsal Erwin Schulhoff společně s dramatikem, spisovatelem a novinářem listu Frankfurter Zeitung Otto Rombachem (1904–1984) v roce 1930. Inspirací se jim stala skutečná událost z roku 1928. Na HMS Royal Oak, obrovské bitevní lodi, která křižovala světové oceány od roku 1915, došlo k prudké hádce mezi třemi důstojníky kvůli hudbě, kterou hrála malá kapela v důstojnické jídelně. Spor se zcela vymkl kontrole a zúčastnění muži skončili před vojenským soudem. Celá aféra byla široce medializována ve světovém tisku.
H.M.S. Royal Oaks je veselým podobenství o tom, jak se mění svět, konfrontací modernismu a konzervatismu, který se snaží vše nové zastavit. Hudba osciluje mezi Igorem Stravinským, Kurtem Weillem, Arnoldem Schönbergem, filmovou hudbou, jazzovým bandem, populární písní, zkrátka jde o bláznivý mix stylů dvacátých a třicátých let minulého století s mnoha chytlavými melodiemi. Příběh vypráví recitátor, shovívavě komentován svými hudebními kolegy. Obsah je zhruba následující: britská námořní loď HMS Royal Oak je na průzkumné cestě v Jižním Pacifiku. Námořníci milují jazz, ale kapitán jej zakáže pod hrozbou postihu, když tvrdí, že jde o „opičí hudbu“. To vede k revoltě posádky. Případ se dostane až k soudu, který se – společně s veřejností – postaví na stranu námořníků. V závěru všichni společně zpívají: „Všichni lidé, od chlapce až po ministra, podléhají změnám času; jen filištín zůstává věčně stejný, protože z ryzí pohodlnosti zapomíná žít. Všichni lidé – ze špeluněk či hradů – se podřizují rytmu světa. Filištín chce rozředit život svou prostoduchostí tím, že na nás štěká. My však na všechny zákazy kašleme, vy občané s ochablými břichy. Protože pro černochy, bělochy i rudochy jsou tyhle skřípající, uvřeštěné, legrační noty ty, na něž člověk tančí. Aleluja!"
Originální partitura H.M.S. Royal Oaks je pro velký jazzový orchestr: troje housle, soprán saxofon, altový saxofon, tenor saxofon, tři lesní rohy, dva trombony, suzafon, bicí nástroje (zvonkohru, xylofon, vibrafon, zvony, velký buben, tam-tam), dvě banja, dva akordeony, klavír, recitátora, jazzového zpěváka a sbor. Skladba byla upravena pro komorní obsazení.
Premiéra H.M.S. Royal Oaks proběhla 9. května 1931 ve Frankfurtském rozhlase. První scénické provedení se uskutečnilo o rok později na „Mladém pódiu“ ve Wrocławi. Komorní verze této skladby byla uvedena ve světové premiéře v rámci Hudební akademie Terezín18. srpna 2022 v Jeruzalémské synagoze v Praze.
Účinkují
Dirigent: Werner Dickel
Recitátor: Johanna Heyne
Jazzový zpěvák: Rebecca F. Hagen
Pěvecký sbor Vysoké školy hudební a taneční v Kolíně nad Rýnem
EchoSpore Chamber Ensemble (Studenti Vysoké školy hudební a taneční v Kolíně nad Rýnem)
Klavír: Elöd Ambrusz
Altový saxofon: Dominik Bökenkamp
Trubka: Gabriel Minharo
Pozoun: Jan Nanut
Bicí nástroje: Fabio Cimpeanu
Kontrabas: Carlota Ramos
Partneři
Hochschule für Musik und Tanz Köln
EchoSpore
Deutsche Bank Stiftung
Stiftung Lichterfeld