Koncert u příležitosti návštěvy prezidenta Spolkové republiky Německo v Praze

Vítězslava Kaprálová

Zpěv: Tamara Morozová, Kateřina Kněžíková
Klavír: Demian Ewig, Zdeněk Klauda

Osobnost Maxe Broda je spojena především s překlady oper Leoše Janáčka, jimž dopomohl k mezinárodnímu úspěchu, a se záchranou literárního díla Franze Kafky. Právě jeho texty zhudebnil v písních Tod (Smrt) a Paradies (Ráj) z roku 1951. Tehdy žil již v Tel Avivu, kam 14. března 1939 emigroval posledním vlakem. Jedna z nejslibnějších osobností skladatelské generace, kterou formovala umělecká avantgarda první republiky, Vítězslava Kaprálová spojila svůj krátký život s Brnem, Prahou a Paříží. Kontemplativní píseň Sbohem a šáteček na text Vítězslava Nezvala, jejímž středobodem je téma loučení a shledání, dokončila 3. června 1937 v posledních dnech svých studií na Pražské konzervatoři. Krátce poté se rozloučila s milovanou Prahou a odjela do Francie. „Procházím se Terezínem, srdce se v olovo mění, má cesta náhle končí tam, kde je opevnění… Smutně se obrátím, slz mlha oči cloní: Terezíne, Terezíne, kdy trápení nám skončí, kdy budem zase volní?“ zpívá se v písni Ich wandre durch Theresienstad (Procházím se Terezínem) Ilse Weber, která se jako zdravotní sestra stala oporou stovek dětí terezínského ghetta. Její život se ukončil v roce 1944 v jedné z osvětimských plynových komor, kde se svými malými pacienty, jež v Terezíně konejšila a ošetřovala, zazpívala svou poslední píseň, se synem v náručí.

Termíny

předchozí další
Út 30/04/2024
12.30
Praha, Státní opera
předchozí představení další představení

Program

Max Brod (1884–1968)
Tod und Paradies. Zwei Lieder nach Texten von Franz Kafka (Smrt a Ráj. Dvě písně na texty Franze Kafky) op. 35

Ilse Weber (1903–1944)
Ich wandre durch Theresienstad (Procházím se Terezínem)

Vítězslava Kaprálová (1915–1940)
Sbohem a šáteček op. 14

O skladatelích

Max Brod (1884–1968), pražský rodák, patřil k významným osobnostem česko-německo-židovského kulturního prostředí předválečného Československa. Vystudovaný právník byl činný jako spisovatel, překladatel a skladatel, je autorem 38 hudebních děl. Od šesti let hrál na klavír. Byl členem Pražského kruhu, stejně jako jeho přátelé Franz Kafka a Franz Werfel, jejichž dílo propagoval. Významná byla také jeho spolupráce se skladatelem Leošem Janáčkem, jehož opery překládal do němčiny, čímž pomohl k jejich mezinárodnímu úspěchu. Po vzniku Československa byl jmenován viceprezidentem Židovské národní rady. V roce 1939 emigroval s manželkou Elsou do tehdejší Palestiny. V letech 1939–1968 byl dramaturgem izraelského státního divadla Habimah, od roku 1948 působil i jako hudební kritik telavivského deníku Jedioth Chadaskot.

Vítězslava Kaprálová (1915–1940) se narodila v Brně, kde žila a studovala, než přesídlila do Prahy a posléze do Paříže. Po nacistické okupaci Československa se už do své vlasti nevrátila. Udržovala čilý kontakt s avantgardou své doby, především s Bohuslavem Martinů, s nímž ji pojil úzký vztah. K jejím nejznámějším dílům patří Vojenská symfonieta op. 11, jejíž premiéru v Londýně roku 1938 s orchestrem BBC sama řídila. Koncert se přenášel do Spojených států a tisk psal o skladbě v superlativech. Pouhé dva roky nato zemřela Kaprálová, která sympatizovala s odbojem, v pouhých 25 letech ve francouzském exilu. Její hudba se v posledních letech objevuje na koncertech a festivalech stále častěji. Dnes zazní jedna z jejích nejznámějších písní, Sbohem a šáteček op. 14, zamyšlení o loučení a shledání na text Vítězslava Nezvala. Skladba vznikla v posledním roce studia Kaprálové na Pražské konzervatoři.

Ilse Weberová (1903–1944). Její texty a hudba vyjadřují žal, zničené sny a trýzeň pronásledovaných hudebníků a hudebnic, deportovaných od roku 1941 do bývalé josefínské pevnosti v Terezíně. Weberová se narodila roku 1903 ve Vítkovicích u Ostravy, a přestože si její rodiče nepřáli, aby se věnovala umění, začala psát už v raném věku písně, básně, divadelní hry a povídky. A to s úspěchem. Její práce publikovaly deníky, vycházely tiskem i v několika vydáních a vysílaly se rozhlasem, například její povídky Das Trittrollerwettrennen (Závod koloběžek, 1927), pohádková hra se zpěvy a tanci Der blaue Prinz (Modrý princ, 1928) nebo Jüdische Kindermärchen (Židovské pohádky, 1928). S rostoucím antisemitismem třicátých let se Ilse Weber odmlčela. Po obsazení pohraničí odešla se svým mužem a dvěma syny nejprve do Prahy a roku 1942 byla deportována do terezínského ghetta, pouze jeden ze synů byl poslán do bezpečí. V Terezíně pracovala Ilse Weberová jako zdravotní sestra v dětské nemocnici, dětem předčítala a zpívala a snažila se jim svými texty dodávat naději. V říjnu 1944 byla zavražděna v Osvětimi, společně se svým synem a terezínskými dětmi, které ošetřovala. Její texty a písně, v táboře velmi rozšířené, byly částečně propašovány z ghetta a později také přeživšími zaznamenány podle paměti. Některé z nich doprovázela Ilse Weberová sama na kytaru. Kdo zapsal klavírní doprovody, které se zachovaly a mají velmi rozličný styl, není známo, mnohé už se nedá s jistotou rekonstruovat. Její muž, který válku přežil, uspořádal její básně a písně do sbírky. Roku 1964 byly poprvé vydány v Izraeli, roku 1991 vyšla německá edice. Její píseň Ich wandre durch Theresienstadt (Procházím se Terezínem), patří k jejím nejznámějším. „Procházím se Terezínem, srdce se v olovo mění“, rezignuje, „má cesta náhle končí tam, kde je opevnění… Smutně se obrátím, slz mlha oči cloní: Terezíne, Terezíne, kdy trápení nám skončí, kdy budem zase volní?“

O interpretkách

Tamara Morozová
soprán

Je laureátkou Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v kategorii Junior, Píseň a v roce 2021 rovněž v kategorii Opera, kdy získala také Cenu divácké poroty a Cenu Národního divadla v Praze. V letošním roce se stala finalistkou prestižní mezinárodní wagnerovské soutěže Lauritze Melchiora v dánském Aalborgu. Na divadelních prknech debutovala v roce 2017 rolí Matky v Jeníčkovi a Mařence Engelberta Humperdincka v německém Weikersheimu. Se spolkem Run OpeRun nastudovala monooperu Lidský hlas Francise Poulenca, která byla provedena v rámci festivalu Opera 2020. V Národním divadle v Praze se poprvé představila v roce 2022, kdy na scéně Státní opery ztvárnila dvojroli Markétky a Stínu v inscenaci opery Plameny Erwina Schulhoffa. V jejím repertoáru dále najdeme například Krasavu (Libuše), Agátu (Čarostřelec) nebo Cizí kněžnu (Rusalka). Držitelka několika prestižních stipendií (IsaOperaVienna, Junge Musiker Stiftung, Bayreuther Festspiele) je absolventkou HAMU v Praze a mistrovských kurzů u Eddy Moser a Daphne Evangelatos v rámci Sommerakademie Mozarteum v Salcburku. Je zakládající členkou a předsedkyní spolku Lieder Society.

Kateřina Kněžíková
soprán

Je laureátkou řady pěveckých soutěží a držitelkou ceny Classic Prague Awards 2018 za nejlepší komorní výkon a Ceny Thálie 2019 za mimořádný jevištní výkon. Absolvovala Pražskou konzervatoř a Hudební a taneční fakultu AMU v Praze. V roce 2006 se stala stálou členkou Opery Národního divadla. Má za sebou spolupráci s předními orchestrálními tělesy: BBC Symphony Orchestra, Bamberskými symfoniky, Camerata Salzburg, Collegium 1704, Českou filharmonií, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Londýnským filharmonickým orchestrem nebo Mahler Chamber Orchestra. Zpívala pod taktovkou dirigentů jako Jiří Bělohlávek, Plácido Domingo, Manfred Honeck, Domingo Hindoyan, Jakub Hrůša a další. V roce 2021 ztvárnila hlavní roli Káti Kabanové na prestižním operním festivalu v Glyndebourne. Na svém kontě má několik nahrávek pro vydavatelství Harmonia Mundi, Supraphon a Radioservis. V roce 2021 vydala u Supraphonu své první profilové CD Phidylé, které bylo označeno jako Editor’s Choice a The Best Classical Albums of 2021 v časopisu Gramophone. V roce 2022 získalo toto album prestižní cenu BBC Music Magazine Awards v kategorii „Vocal“.

Spolupráce a podpora

Organizátor

S podporou

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Mediální partner

Mediální partner

Mediální partner

Kontaktujte nás

Povinné údaje