Krása–Schulhoff–Pelikán


#koncert

Hans Krása Ouvertura pro malý orchestr
Jaroslav Pelikán Koncert pro lesní roh a orchestr
Erwin Schulhoff Concerto Doppio
Jaroslav Pelikán Confessiones

Dirigent: Zbyněk Müller
Sbor Národního divadla
Orchestr Národního divadla

Lesní roh: Radek Baborák
Flétna: Jaroslav Pelikán, Oto Reiprich
Klavír: Martin Levický
Varhany: Michaela Káčerková

Sledujte online

Termíny

předchozí další
od 19/05/2021
17.00
Národní divadlo
#online
předchozí představení další představení

Hans Krása: Ouvertura pro malý orchestr
Hans Krása patří mezi nejznámější mučedníky nacistického běsnění, mezi hudebníky pocházejícími z česko-židovského prostředí. Jeho skladatelské dílo není nikterak rozsáhlé, jednak kvůli předčasnému úmrtí, zadruhé, protože komponoval zřejmě jen z vnitřní potřeby, nikoli aby se svými skladbami živil. Ouverturu pro malý orchestr napsal Krása v letech 1943–1944 v Terezíně a je jednou z jeho posledních skladeb. Poprvé byla provedena až v roce 1993 v Jeruzalémě.

Erwin Schulhoff: Concerto Doppio
Dvojkoncert pro flétnu, klavír, smyčcový orchestr a dva lesní rohy, skladba z vrcholného tvůrčího období, zazněl poprvé roku 1927 v Novém německém divadle za řízení H. W. Steinberga, na flétnu hrál René Le Roy, na klavír sám skladatel. Pražského rodáka z židovsko-německé rodiny oslovovali jako klavíristu a skladatele nejen klasici jako Schumann nebo Liszt, ale také Strauss, Debussy, Berg, jazz i Janáček.

Jaroslav Pelikán: Koncert pro lesní roh, smyčce, klavír a tympány
„Skladbu jsem psal velmi rychle, během několika dní (a i nocí...) v průběhu ledna 2014 jako narozeninový dárek“, říká Jaroslav Pelikán. „Důvodem byly 50. narozeniny mého blízkého kamaráda, vynikajícího hornisty Stanislava Schulze, který působil v Brazílii. Moji skladbu již nestihl v Brazílii uvést, protože ho ve stejném roce, bohužel, ranila mrtvice a na hornu již nehraje. Koncert je jednovětý, poměrně dramatický.

Jaroslav Pelikán: Confessiones,
komorní kantáta pro sbor, smyčce, flétnu, kytaru a varhany na text sv. Augustina vznikla na objenávku, ale největší inspirací byla moje dcera a její překlad úvodní kapitoly latinské knihy Vyznání. Skladba vznikala během předjarních procházek v přírodě a téhož roku v červnu jsme ji také provedli s přáteli ve sv. Janu pod Skalou. Od té doby byla hrána mnohokrát, a to také amatéry, pro které jsem skladbu primárně psal. Mám totiž dlouhodobý cíl – skládat duchovní hudbu přístupnou jak výrazově, tak technicky i pro neprofesionální hudebníky, aniž bych musel svůj hudební jazyk nějak zbytečně ‚zjednodušovat‘.

 

Spolupráce a podpora

Organizátor

S podporou

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Mediální partner

Mediální partner

Mediální partner

Kontaktujte nás

Povinné údaje