Krása–Schulhoff-Pelikán


#koncert

Dirigent: Zbyněk Müller

Sbor Národního divadla
Orchestr Národního divadla

Lesní roh: Radek Baborák
Flétna: Jaroslav Pelikán, Oto Reiprich
Klavír: Martin Levický
Varhany: Michaela Káčerková
Kytara: Jaroslav Novák

POSLECHNOUT SI KONCERT

Termíny

předchozí další
St 19. 5.
17.00
online
#online
#premiéra
#dramaturgický úvod
předchozí představení další představení

Hans Krása: Ouvertura pro malý orchestr
Jaroslav Pelikán: Koncert pro lesní roh a orchestr
Erwin Schulhoff: Concerto Doppio
Jaroslav Pelikán: Confessiones 

Program koncertu má dvě linie, jedna odpovídá zaměření projektu Musica non grata, uvádí skladby autorů perzekvovaných nacistickým režimem, druhá je věnována skladbám loňského jubilanta Jaroslava Pelikána, prvního flétnisty Orchestru Národního divadla. Průsečíkem obou linii, coby doklad kontinuity pražského hudebního života, je Schulhoffův Dvojkoncert, jehož flétnový part zazní v podání Jaroslava Pelikána.

Hans Krása: Ouvertura pro malý orchestr
Hans Krása patří mezi nejznámější mučedníky nacistického běsnění, mezi hudebníky pocházejícími z česko-židovského prostředí. Jeho skladatelské dílo není nikterak rozsáhlé, jednak kvůli předčasnému úmrtí, zadruhé, protože komponoval zřejmě jen z vnitřní potřeby, nikoli aby se svými skladbami živil. Ouverturu pro malý orchestr napsal Krása v letech 1943–1944 v Terezíně a je jednou z jeho posledních skladeb. Poprvé byla provedena až v roce 1993 v Jeruzalémě. 

Erwin Schulhoff: Concerto Doppio
Dvojkoncert pro flétnu, klavír, smyčcový orchestr a dva lesní rohy, skladba z vrcholného tvůrčího období, zazněl poprvé roku 1927 v Novém německém divadle za řízení H. W. Steinberga, na flétnu hrál René Le Roy, na klavír sám skladatel. Pražského rodáka z židovsko-německé rodiny oslovovali jako klavíristu a skladatele nejen klasici jako Schumann nebo Liszt, ale také Strauss, Debussy, Berg, jazz i Janáček.

Jaroslav Pelikán: Koncert pro lesní roh, smyčce, klavír a tympány
„Skladbu jsem psal velmi rychle, během několika dní (a i nocí...) v průběhu ledna 2014 jako narozeninový dárek“, říká Jaroslav Pelikán.  „Důvodem byly 50. narozeniny mého blízkého kamaráda, vynikajícího hornisty Stanislava Schulze, který působil v Brazílii. Moji skladbu již nestihl v Brazílii uvést, protože ho ve stejném roce, bohužel, ranila mrtvice a na hornu již nehraje. Koncert je jednovětý, poměrně dramatický.

Jaroslav Pelikán: Confessiones,
komorní kantáta pro sbor, smyčce, flétnu, kytaru a varhany na text sv. Augustina vznikla na objenávku, ale největší inspirací byla moje dcera a její překlad úvodní kapitoly latinské knihy Vyznání. Skladba vznikala během předjarních procházek v přírodě a téhož roku v červnu jsme ji také provedli s přáteli ve sv. Janu pod Skalou. Od té doby byla hrána mnohokrát, a to také amatéry, pro které jsem skladbu primárně psal. Mám totiž dlouhodobý cíl – skládat duchovní hudbu přístupnou jak výrazově, tak technicky i pro neprofesionální hudebníky, aniž bych musel svůj hudební jazyk nějak zbytečně ‚zjednodušovat‘.

 

Dirigent: Zbyněk Müller
Sbor Opery Národního divadla

Orchestr Národního divadla

Lesní roh: Radek Baborák
Flétna: Jaroslav Pelikán, Oto Reiprich
Klavír: Martin Levický
Varhany: Michaela Káčerková
Kytara: Jaroslav Novák

Fotografie:
Serghei Gherciu