Ženy v hudbě / Esquisses

Vítězslava Kaprálová
Sláva Vorlová
Nadia Boulanger

#komornikoncert
#vstupzdarma

Marie-Juliette „Lili“ Boulanger (1893–1918)
Dans l'immense tristesse (V nesmírném smutku)
Le retour (Návrat)
Vítězslava Kaprálová (1915–1940)
Dvě písně na slova R. Bojka pro zpěv a klavír op. 4
Jablko s klína op. 10
Leden (pro soprán a komorní ansámbl)
Sláva Vorlová (1894–1973)
Stesk op. 13
Tři písně pro střední hlas op. 2
Stručné úvahy op. 89
Alma Mahler (1879–1964)
Vier Lieder (Čtyři písně)
Nadia Boulanger (1887–1979)
L'échange (Výměna)

Tamara Morozová, soprán
Viktorie Kaplanová Dugranpere, soprán
Monika Jägerová, alt
Vojtěch Červenka, klavír
NeoKlasik Orchestr

VSTUP VOLNÝ. Vzhledem k omezené kapacitě sálu doporučujeme vstupenky rezervovat. Rezervace do 19. června.

Partnerem projektu je Goethe-Institut Prag. Projekt vznikl ve spolupráci s Lieder Society, z. s. a The Kaprálová Society.

Termíny

předchozí další
St 21/06/2023
19.00
Praha, Goethe-Institut
#premiéra
předchozí představení další představení

Nadia Boulanger (1887–1979) a Marie-Juliette „Lili“ Boulanger (1893–1918) se narodily do prominentní, dobře situované pařížské rodiny, jejíž historii lemují působivé hudební i divadelní úspěchy. Otec Ernest (1815–1900) získal v roce 1835 slavnou Prix de Rome (Římskou cenu), matka Raïssa (1858–1935) byla údajně ruskou šlechtičnou, jež se s manželem se seznámila jako jeho studentka zpěvu na pařížské konzervatoři. Mezi přátele rodiny Boulangerových patřili Gounod, Saint-Saëns, Fauré, Dupré a mnoho dalších významných francouzských hudebníků. Nadia a Lili tedy vyrůstaly v hudebně a intelektuálně stimulujícím prostředí, takže úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat. Zatímco Nadia znala údajně v deseti letech nazpaměť oba díly Bachova Dobře temperovaného klavíru, Lili už ve dvou letech odhalila dar absolutního sluchu a v pěti začala společně se svou sestrou navštěvovat hudební lekce na pařížské konzervatoři. Píseň Le retour (Návrat) napsala Lili Boulanger v roce 1912, kdy byla oficiálně přijata na pařížskou konzervatoř. Ve stejném roce se poprvé pokusila získat slavnou Prix de Rome, kvůli nemoci však musela od soutěže odstoupit. O rok později si již došla pro jasné vítězství a stala se první ženou v historii, která tuto náročnou soutěž vyhrála; navíc se jí to podařilo stejně jako jejímu otci v devatenácti letech. Píseň Dans l'immense tristesse (V nesmírném smutku) vznikla o čtyři roky později v roce 1916 a poznamenaly ji válečné útrapy a stále se zhoršující Liliino zdraví. Život Lili Boulanger se uzavřel o dva roky později v roce 1918. Bylo jí pouhých dvacet čtyři let. Nadia Boulanger přežila svou sestru o neuvěřitelných šedesát jedna roků. Smrt milované sestry ji však silně zasáhla a urychlila její odchod ze skladatelské scény, kdy sama – optikou Liliina skladatelského talentu – označila svou vlastní tvorbu za „zbytečnou“ a začala se věnovat jen činnosti dirigentské a pedagogické. Píseň L’échange (Výměna) z roku 1922 o ženě, jež dá své srdce alkoholikovi, na slova Camilla Mauclaira patří k jejím posledním skladbám.

Sláva Vorlová (rozená Miroslava Johnová, 1894–1973), známá také pod pseudonymem Mira Kord, patří bezesporu k nejvýznamnějším českým skladatelkám 20. století. Písňový cyklus Stesk op. 13 se váže k době, kdy ji dostihl krutý osud. V poslední den druhé světové války 8. května 1945 byla svědkem brutální popravy svého manžela Rudolfa Vorla nacisty. Po této události upadla na jeden rok do stavu totální duševní deprese a tvůrčí agonie, než se jí v roce 1946 dostala do rukou básnická sbírka Stesk Olgy Scheinpflugové, ve které se autorka v roce 1938 vypsala ze ztráty manžela Karla Čapka. „Až ta malá knížka dokázala, že jsem v několika dnech měla cyklus deseti písní hotov. Byly to dny těžké a písně byly mým vykoupením,“ zapsala si Sláva Vorlová. Cyklus dokončený 2. srpna 1946, který Slávu Vorlovou přivedl zpět k tvůrčí činnosti, využívá mnoha metafor: křížové cesty jako metafory lidského života nebo ukolébavky, která „uspává ztracenou lásku, jež zemřela mučednickou smrtí“. Toto stěžejní dílo je zarámováno raným opusem Tři písně pro střední hlas a klavír op. 2 na vlastní texty Slávy Vorlové z roku 1934 a pozdním cyklem z roku 1971 s názvem Stručné úvahy op. 89 na slova Miroslava Holuba. 

číst více

Tvorbu Vítězslavy Kaprálové (1915–1940) zčásti představil již zahajovací koncert cyklu Ženy v hudbě. Tentokrát budou mít posluchači příležitost seznámit se s její tvorbou komorní, konkrétně s písní, ke které měla – díky rodinnému prostředí – velmi blízko. Postupně zazní písňové cykly zkomponované v letech 1932 až 1936, tedy v době, kdy Kaprálová končila svá studia na brněnské konzervatoři a pokračovala v mistrovské třídě Vítězslava Nováka na konzervatoři pražské: Dvě písně na slova R. Bojka op. 4, cyklus Jablko s klína op. 10 na texty Jaroslava Seiferta a píseň Leden z roku 1933 napsaná pro vyšší hlas a komorní ansámbl ve složení flétna, dvoje housle, violoncello a klavír na text Vítězslava Nezvala.

Poslední skladatelkou koncertu bude Alma Mahler (1879–1964), žena spojená s mnoha slavnými muži – Gustavem Klimtem, Alexandrem Zemlinským, Waltrem Gropiusem, Franzem Werfelem a samozřejmě s Gustavem Mahlerem. Alma však byla mnohem víc než jen pasivní múzou. Vedle nadání literárního byla obdarována i talentem hudebním, který rozhodně stojí za pozornost. Když se ve svých dvaadvaceti letech provdala za Gustava Mahlera, byla jím přinucena vzdát se svých uměleckých ambicí ve prospěch jejich vztahu, čehož Mahler zřejmě později zalitoval, když se mu Alma začala i z tohoto důvodu lidsky vzdalovat. Proto na sklonku svého života sám tuto podmínku přehodnotil, a dokonce se v roce 1910 zasadil o úpravu a publikování několika Alminých písní ve vídeňském nakladatelství Universal Edition. Čtyři písně Almy Mahler vyšly až po Mahlerově smrti v roce 1915, kompozičně však spadají do let 1901 až 1911 a stejně jako první svazek vydaný roku 1910 nesou všechny stylové znaky pozdního romantismu

číst méně

Sopranistka slovenského původu Tamara Morozová je laureátkou Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v kategorii Junior, Píseň a v roce 2021 rovněž v kategorii Opera, kdy získala také Cenu divácké poroty a Cenu Národního divadla v Praze. V roce 2017 debutovala na divadelních prknech rolí Matky v Jeníčkovi a Mařence Engelberta Humperdincka v německém Weikersheimu. Se spolkem RUN OPERUN nastudovala monooperu Lidský hlas Francise Poulenca, která byla provedena v rámci festivalu Opera 2020. Na scéně Národního divadla v Praze se poprvé představila v loňské sezoně, kdy ve Státní opeře ztvárnila dvojroli Markétky a Stínu v inscenaci opery Plameny Erwina Schulhoffa. V jejím repertoáru dále najdeme například Taťánu (Evžen Oněgin), První dámu (Kouzelná flétna), Agátu (Čarostřelec) nebo Mimi (Bohéma). Držitelka několika prestižních stipendií (IsaOperaVienna, Junge Musiker Stiftung, Bayreuther Festspiele) je absolventkou HAMU v Praze a mistrovských kurzů u Eddy Moser a Daphne Evangelatos v rámci Sommerakademie Mozarteum v Salcburku. Je zakládající členkou a předsedkyní Lieder Society, z. s.

Sopranistka Viktorie Kaplanová Dugranpere je od roku 2016 uměleckou šéfkou a sólistkou Victoria Ensemble. Kromě staré hudby se intenzivně věnuje také písni 19. až 21. století a často vystupuje jako interpretka francouzských šansonů a jazzových standardů se skupinou Viktorie & František BAND. V roce 2021 se stala ředitelkou a dramaturgyní koncertní sezony a festivalu Hlasy tří světů. Sólový zpěv studovala u Daniely Šounové Broukové a Jiřího Kotouče a dále se vzdělávala u Pavly Zumrové v rámci Hudební akademie Praha. Absolvovala celou řadu kurzů staré hudby a barokního zpěvu u Julie Hassler, Caroline Pelon nebo Beatriz Lafont a kurzů barokní gestiky a divadla u Nicole Rouille nebo Lorenza Charoye. Vystudovala obor sbormistrovství chrámové hudby na Týnské škole a Hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Část studií strávila na pařížské Sorbonně, kde se věnovala především francouzské hudbě 16. až 18. století. Zároveň zde studovala zpěv a interpretaci francouzské barokní hudby u Isabelly Desrochers.

Altistka Monika Jägerová má za sebou debuty v Bergenské národní opeře, Teatro Verdi v Terstu, Národním divadle Brno v inscenaci opery Alcina, která byla uvedena rovněž v Opéra Royal du Château de Versailles a Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, nebo spolupráci se španělskou divadelní skupinou La Fura dels Baus. Zpívala s Českou filharmonií pod vedením Semjona Byčkova (Rusalka) a Bergenskou filharmonií (Parsifal). Intenzivně se věnuje interpretaci staré hudby a pravidelně hostuje se soubory Collegium 1704, Czech Ensemble Baroque, Hof-musici nebo Ensemble Damian. Za roli Timante v opeře J. A. Hasse Demofoonte získala širší nominaci na Cenu Thálie 2019 a v červnu 2022 se probojovala do semifinále Mezinárodní pěvecké soutěže Stanislava Moniuszka ve Varšavě. Zpěv studovala soukromě u Pavly Zumrové, zúčastnila se řady mistrovských kurzů, např. u Emmy Kirkby, Chantal Santon Jeffery, Dedy Cristiny Colonny, Markéty Cukrové či Lorenza Charoye. Studovala také housle na Konzervatoři Jana Deyla, hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy se zaměřením na hudbu 17. a 18. století a kulturní analýzu hudby. Aktuálně pokračuje v doktorském studiu na Univerzitě v Lipsku. Je zakládající členkou Lieder Society, z. s.

Vojtěch Červenka je vyhledávaným klavírním partnerem řady významných českých pěvců: Gabriely Beňačkové, Kateřiny Kněžíkové, Adama Plachetky, z nastupující generace Belly Adamové nebo Tadeáše Hozy. V roce 2022 se podílel na přípravě Dvořákovy opery Armida na festivalu v irském Wexfordu a jako operní kouč nastudoval i řadu světových operních premiér (Zabijačku od Ivana Achera a Martina Konvičky nebo The Gift of the Magi Davida Conteho). Aktuálně působí jako korepetitor na Konzervatoři Jana Deyla, spolupracuje s Kühnovým dětským sborem, Pražským smíšeným sborem a sborem Zvonky Hulín. Vystudoval klavír na Konzervatoři P. J. Vejvanovského v Kroměříži a obor dirigování na Konzervatoři a VOŠ Jaroslava Ježka. 

NeoKlasik Orchestr
1. housle: Tomáš Bařinka
2. housle: Ayako Noguchi
Violoncello: Lukáš Hrnčárek
Flétna: Marie Benetková
Klavír: Vojtěch Červenka


Spolupráce a podpora

Organizátor

S podporou

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Mediální partner

Mediální partner

Mediální partner

Kontaktujte nás

Povinné údaje